onsdag, oktober 06, 2010

Nu i veckan

Både den här och förra veckan har jag läst Kenta och barbisarna av Pija Lindenbaum för förskoleklasserna på Backa. Med tvåorna pratar jag fortfarande om uppdelningen mellan fack- och skönlitteratur. Nu har vi kommit till det som jag kallar bokstavsordningsleken, läs tidigare inlägg om den här.

2a har nyligen sett Till vildningarnas land, så med dem har jag smugit in högläsning av Sendaks bok också. Det är intressant att de med det samma känner igen de olika vildningarna. De noterar också genast en rad skillnade mellan filmen och boken: filmen är längre, i filmen springer Max sin väg, skogen växer inte upp i hans rum. Någon menade att i filmen hände det på riktigt, men i boken är det på låtsas. De verkade vara överens om att filmen var bättre än boken. Jag tror egentligen att både filmen och boken tjänat mer på att man fick läsa boken först och inte tvärt om som vi gjorde, men det var inget vi planerat, det bara blev så att jag läste boken.

Med treorna har vi fortsatt med dilemmasagorna den här veckan. Nästa vecka ska jag introducera citattävlingen, så jobbar vi nog med det fram till höstlovet, innan vi tar ett varv med dilemmasagor igen. Diskussionerna som uppstår efteråt är oftast bra, och det är bra för eleverna att få motivera varför de tycker det ena eller det andra. Och bra för dem att träna på att tycka olika, men att alla ståndpunkter kan vara lika rätt.