tisdag, november 27, 2012

Som vanligt....

...när det händer väldigt lite på Lilla Skolbiblioteksbloggen, betyder det att det händer väldigt mycket i skolbiblioteken. Jag har helt enkelt inte hunnit skriva på hela förra veckan. En av anledningarna är skolbibliotekskonferensen jag och Lotta var iväg på veckan dessförinnan. När man är tillbaka efter att ha varit ute på vift i två dagar ligger man efter (vi har aldrig några vikarier, när inte jag bemannar biblioteket får lärare gå hit med sina grupper själva. Det gör de - glädjande nog - och det orsakar en hel del efterarbete för mig med utlån och återlämning. Och så allt annat i dan dagliga verksamheten som man inte gjort).

Senaste nytt är att julböckerna är framplockade på bägge bibblorna. Jag laddar för att börja med julsagor nästa vecka. Tror att det blir sagan om tomteluvan med ettorna. Tvåorna har jag inte bestämt (kanske HC Anderson, Granen), men treorna ska få höra Det stora tomtebygget.

I dag har jag läst Magntorn/Hassellöfs Ditt stora äventyr för två förskoleklasser. De tyckte nog enhälligt att den var mycket bra. Vi pratar alltid om boken efteråt och den frågan som kom att ta mest tid idag var ifall det var en pojke eller flicka som var huvudpersonen. (Det nämns inte, huvudpersonen omtalas som "du"). I den första klassen tyckte åtminstone några av tjejerna att det var en tjej. I andra klassen ville alla att det skulle vara en pojke. Varför, undrade jag, vad är det som gör det till en pojke? "Han har blå jacka..." sa någon, samtidigt som både eleven som sa det och alla andra fattade att det inte var något bra argument. Det slutade med att klassen var arg för att klädaffärernas barnavdelningar var uppdelade efter kön och de ville skriva brev till alla affärer och klaga. Hoppas de gör det!

Vill tillägga att jag inte frågade "Tycker ni att det var en flicka eller en pojke?" utan att det var de som sa till exempel: "Jag tyckte det var roligt när han...." och jag då frågade om de var säkra på att det var en han.

Det blir allt för denna gång. Nu ska jag på litteraturgenomgång på Stadsbiblioteket och vidare på kulturombudsträff. Lång arbetsdag idag!

1 kommentar:

Anonym sa...

testkommentar