torsdag, januari 17, 2013

Idag ska jag bokprata för personalen på Backa

Ända sedan jag började på Backa och Lovisa 2004 har jag haft en stående punkt på skolornas veckotliga infomöte där jag informerat om lite allt möjligt, men framför allt visat upp nya böcker som jag snabbokpratat om. När jag började visade jag upp samtliga böcker. Det berodde på att vi då samarbetade med Btj och utvärderade deras då nya tjänst med urvalsabonnemanget Bibliotekens Bokklubb. Lärarna skulle hjälpa till med att tycka till om urvalet och då var de ju tvungna att känna till det.

Efterhand har jag ransonerat böckerna på info-mötena. Vi har en halvtimmes möte i veckan och det är mycket som ska hinnas med: rastregler, sommaravslutningsorganisationen, aktuella evenemang, information från rektor, med mera, med mera.

Men den här terminen provar vi något helt nytt på Backa. Istället för att klämma in litteraturinformation på infomötet har jag fått tre helt egna bokpratstillfällen, utspridda över terminen. Jag får bokprata en hel halvtimme i lugn och ro och alla som gillar bokprat får lyssna i lugn och ro. Och infomötet får vara ett infomöte ifred.

Idag blir första gången och  det blir en lite blandad kompott av nya böcker. Så småningom kanske jag kommer att ha teman för de olika bokpraten, till exempel högläsningsböcker i början av terminen, faktaböcker på olika teman. Men jag börjar så här för att se vart det leder.

2 kommentarer:

Om bloggen sa...

Det låter som en jättebra idé med speciella tillfällen för bara bokprat för personalen. Lycka till!

Johan unenge sa...

Tänk på att det måste vara lättläst. De är bara lärare..