torsdag, augusti 31, 2006

På torsdagar kommer 3c

På Backa- Lovisa är det uppdelat så att alla a- och c-klasser går på Backa och alla b-klasser på Lovisa (med några undantag). Idag är jag på Backa och har precis haft 3c hos mig. Vi har diskuterat sommarläsning -var har de läst i sommar, hur ska det vara där man läser o.s.v. Jag har också läst ett stycke ur Cornelia Funkes spännande Bläckhjärta (där just läsning pelar en mycket central roll...) högt för dem. Sedan har de fått låna böcker och hjälpa till att färglägga stora bokstäver som vi ska sätta upp i fönstret, så att det syns tydligt utifrån att det är ett bibliotek.

Jag har också tipsat dem om Barnlitteraturfestivalen Litteralund som går av stapeln nästa vecka.

Att inleda terminen med att prata om läsning är ngt som jag gör med alla treorna. Nästa gång de kommer ska vi titta på ett litet bildspel om olika platser för läsning. Syftet är att synliggöra läsandet som företeelse och ge dem förebilder för läsning.

Inga kommentarer: