tisdag, december 12, 2006

Julpyssel på Lovisa

Idag har vi haft julpysseldag för hela skolan på Lovisa. Men det har inte bara pysslats. Det har bakats, sjungits, berättats och lästs sagor och dansats också. Själv har jag, med hjälp av mitt indiska sagoskrin, berättat sagan om tomteluvan för tre olika grupper. Dessutom drog vi en och annan vits och jag lärde barnen leken "Kan du snottra?".

Efter lunch dansade HELA skolan, alla elever och all tillgänglig personal, runt julgranen i bild- och musiksalen!

Sist på dagen har 3b varit här. Idag var det deras tur att göra det lilla "biblioteksprovet". Det klarade de såklart med glans, även om en del behövde lite guidning till skylten med "Så här står bibliotekets faktaböcker". Utöver det har de lånat och läst böcker. Idag hade en elev en beställning hemifrån på en högläsningsbok, som skulle passa både en nioåring och en sjuåring. Vi plockade tillsammans ut en som vi trodde skulle funka, Tjuvarnas herre av Funke (har själv högläst den för barn mellan 5 och 10 och det var en succé). Det är bra, tycker jag, när föräldrar passar på att utnyttja skolbiblioteket på det sättet, mer av det tycker jag! Och föräldrar får också gärna titta in med sina barn när de hämtar. Jag är på Lovisa tisdag + fredag och på Backa måndag, onsdag + torsdag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var som vanligt en ganska intensiv men väldigt mysig dag präglad av julstök. "Hela skolan dansar" inför vi som tradition, tycker jag.

Kattis

Klara sa...

Helt enig!