tisdag, december 05, 2006

Lovisa i går kväll och idag

Igår kväll besökte jag Lovisaettornas julfest och fick tillfälle att tipsa om lite hörläsningsböcker. För er som missade det tillfället var de böcker jag bertättade om:
Funke, C. Tjuvarnas herre, Drakryttaren
Lind, Å. Sandvargen, Mera Sandvargen, Sandvargen och hela härligheten
Lindgren, B. Loranga Masarin och Dartanjang, Loranga, Loranga
Nilsson, F. Apstjärnan
Lindenbaum, Glossas Café, Lill-Zlatan och morbror raring
Loe, E. Kurt och fisken, Kurt blir elak, Kurt quo vadis, Kurt kokar skallen
Pullmann. P. Fyrverkerimakarens dotter
Söderblom, H. Sagor att läsa och berätta
Unenge, J. Josefin bästis med Villa-Ulla, Josefin osams med Villa-Ulla
Wikland, I. I min farmors hus

+ Lidbeck, P Bozze den snälle polisen, taveltjuven som inte kom med på listan eftersom jag tog med den i sista stund.

Innan jag cyklade hem i mörkret hann jag också lyssna på ettorna när de sjögn. Bra jobbat, ettorna, det var fina sånger!

Idag har fb fått höra Lindgren/Wiklands I min farmors hus (2005), en sorglig och mycket vacker berättelse om Ilons egen uppväxt i sin farmors hus och händelserna kring den ryska ockupationen av Estland under andra värlsdkriget. Händelser som ledde till att Ilon blev tvungen att fly till Sverige, något som hon skildrat tillsammans med R. Lagercrantz i Den långa, långa resan.

Inga kommentarer: