fredag, januari 26, 2007

En späckad vecka

...är snart till ända. Jag har VABat en 3/4 dag, och bara det lilla gör att man kommer i otakt. Jag tänkte i alla fall hinna skriva något om det som jag gjorde med ettorna, när de var hos mig i onsdags.

Bägge ettorna kommer varje onsdag e.m. i halvklass. Efter att ha värmt upp terminen med en liten saga ur mitt sagoskrin, var det nu dags för en andra omgång "Nya bokkompisar". Bokkompisar är något jag har hittat på eftersom det finns så många bra och populära serier att läsa när man just har kommit igång med sin läsning. Samtidigt vet alla som har försökt att det är svårt att bokprata om t.ex. en Palle- eller en Kasper bok -de är ju rätt tunna. Därför presenterar jag hela serier i ett bokprat, under rubriken "Nya bokkompisar". Då kan man bygga vidare på det faktum att man lär känna en massa nya kompisar när man börjar skolan och när man börjar läsa, kan man lära känna ännu fler i böckernas värld.

I höstas lärde dessa ettorna känna Hanna, Kalle, Palle samt Mia & Mette. I onsdags var det dags för Kasper (Jörn Jensen), Matilda (Kirsten Boie), Frans och Mini (Christine Nöstlinger). Eleverna blev inspirerade och många blev sugna på att låna och läsa.

Hade ett mycket spännande möte med bokrådet idag. Det blev några från det gamla rådet också, som behövde förbereda sig för det sista bokpratet nästa vecka. Läs mer på wikin.

Jag har också haft 4b i halvklass i informationssökning idag. De arbetar med vikingatiden, så jag visade dem länksamingen Luska och vi tittade tillsammans på vad man kunde hitta om den tisperioden där.

Inga kommentarer: