fredag, maj 11, 2007

Manganyheter och bokråd

I veckan har vi fått in lite Manganyheter på biblioteken. På Backa, där jag registrerade och satte ut de nya titlarna i onsdags och torsdags sa det SHWOOP och så var de allihopa borta, utlånade! Jag hade inte ens hunnit börja fundera över var jag skulle ställa dem när de inte längre ska stå på "Nyhets"-snurran (vi har så lite tecknade serier på Backa att det lilla vi har står bland bilderböckerna. Det tycker jag dock inte passar så bra för mangapockets, så jag får fundera ut något annat så småningom). De elever som lånade var nästan alla mycket medvetna om att deras lärare inte skulle godkänna att de enbart läste serier, därför såg de till att få med sig en skönlitterär bok också. Och de har ju alldeles rätt - det är en annan konstform och en helt annan lästeknik, så det är bra att lära sig båda.


På Lovisa, där jag är idag, ska även dessa böcker först gå via bokrådet och bokpratas innande kommer ut till utlån.


De nya titlarna är:

De fem förska delarna av Kishimoto, Masashi: Naruto (typisk manga så som vi känner till den här i Sverige, men ninjas, hjältar, demoner och fighter).

De fyra första delarna av Anno, Moyoko: Sugar sugar rune (det är vad som brukar kallas "tjej-manga" - fånigt namn, men ändå. Handlar om småhäxorna och tillika bästisarna Chokolat och Vanilla som båda konkurerar om att bli drottning i trollvärlden).

och Toriyama, Akira: Sandland (samma författare som det outsägligt populära Dragon Ball, det är något så ovanligt som en fristående mangapockat, trevligt om man vill ge bort något i present någon gång. Utspelar sig i en framtid förstörd av krig, där en girig kung kontrollerar det vatten som ännu finns kvar)


Efter rasten i dag blir det bokprat med vårt proffsiga bokråd. För att se vilka titlar som kommer upp man man som vanligt titta på vår wiki!

Inga kommentarer: