onsdag, december 05, 2007

August och Kenta

Nu är det klart med Augustpriset. Nordqvis vann helt välförtjänt, tycker jag. Ta en titta på hans fantastiska Var är min syster! Ett självklart julklappstips till alla i bilderboksåldern eller bara allmänt bildintresserade.


Ett annat självklart julklappstips till alla i bilderboksåldern (när nu den inträffar eller tar slut - själv är jag helt klart i den alltjämt) är Lindenbaums Kenta och Barbisarna. Jag har tidigare förundrat mig över att den inte fanns med bland Augustprisnomineringarna, det borde den ha gjort. Den skulle egentilge ha hetat "Kenta och Barbie", men där satte sig Mattel på tvären.
Den handlar nämligen om Kenta och hans Barbie, som så gärna vill, men inte riktigt får, vara med tjejerna på dagis och leka när de tar fram sina barbiedockor. Killarna vill däremot gärna leka med Kenta, för "Kenta kan skjuta en rökare rakt i krysset. Han är faktiskt himla bra på fotboll". Och medan killarna krigar med pinnar, bygger robotstridare och brottas, sneglar Kenta hela tiden mot tjejernas lek. Allt medan fröken bryter in med "Nä men ojsan, pojkar...Nu gör vi något annat" eller "Nu ligger vi lite still" och läser en saga om en tjej och några vargar... Så småningom lyckas Kenta bryta sig in i tjejernas lek och boken slutar genska rosenrött, med gemensam balettdans och fotboll.
Stillsamt, finurligt och förundeligt bra!

Inga kommentarer: