onsdag, januari 30, 2008

Tiden rusar, halva veckan har gått utan att jag märkt det...

Och att det inte händer något här på bloggen betyder inte att det inte händer något på biblioteken, tvärt om. Jag har inte hunnit logga in, helt enkelt.

I måndags hade jag båda ettorna på Backa, som alltid på måndagar. Den ena gruppen fick höra ur Konsten att börja skolan, en berättelse av Rose Lagercrantz som heter "Dag 47". En av eleverna hade sin pappa på besök. Det är alltid kul när föräldrar dyker upp under skoldagen! Den andra ettan fick ett bokprat om nya bokkompisar, de fick möta Mia och Mette, Kasper, Nelly Rapp och Lasse och Maja. En av eleverna sa spontant "du berättar ju så spännande om alla, jag vet inte vilken jag ska välja!". Bättre beröm än så kan man ju inte få!

I går var det Lovisa-dag för min del. Jag var tvungen att lägga en hel del tid på att knappra in gamla lån (när jag inte är här skriver elever och personal upp sina lån på en lista. Dessa får jag knappa in manuellt i efterhand. Ibland kan det ta rätt lång tid. Tråkigt? Ja verkligen, men samtidigt är ju tillgängligheten så viktig. Vi jobbar dock på bättre tekninska lösningar), jag var ju borta härifrån en dag förra veckan, och det märks direkt.

Tvåorna var också här igår och de fick börja med Barnens bibliotek, det är mycket populärt. Vissa är ju hur datorvana som helst i den åldern, vissa har nästan aldrig suttit framför en dator och vet knappt hur man för musen och vad jag menar när jag säger "klicka på...". Det senare gäller i mycket högre grad tjejer än killar. Här har skolan en stor uppgift, det är en demokratifråga att alla får en grundläggande datorvana och känner sig hemma i användandet av detta oumbärliga medie.

Dagen som kommer är inbokad först med ettorna. De kommer att få en liten repetition av vad vi pratade om i våras med hur böckerna står i biblioteket. Sedan ska jag berätta Sagan om tuppen som lärde sig lägga ägg. Den har jag läst två gånger nu för f-klassen, så jag tror att jag kan den tillräckligt bra för att berätta den. Det blir också besök av treorna, som ska få en introduktion till röstning i Bokjuryn samt bokprat med bokrådet sist på dagen.

Inga kommentarer: