onsdag, februari 27, 2008

Nu är det full fart igen!

Jag var på väg i här på bloggen igår, men så dök det upp en lärare som ville prata informationssökningsundervisning, och det går ju så klart före det mesta.

Ja, som sagt full fart. De här tre veckorna innan vi ska ha lov igen vill man så klart pressa in så mycket som möjligt. Men det mesta är kul!

I går kväll var jag på kulturombudsträff anordnad av Kultur Lund. Det var den första sådana träff som hölls "i modern tid" för att citera Johannes Björk som sammankallade mötet. Själv är jag kulturombud både för Backa och Lovisa (fast på Backa delar jag ansvaret med en till). Jag ser mig som en förmedlande länk mellan kulturutbudet och skolan/pedagogerna och gör mitt bästa för att informera, rekomendera och inspirera. I synnerhet om sånt som är gratis...eller nästan gratis. För det är ju ofta där vi strandar, vill vi köpa mer kultur än vi har råd till.

Annars tycker jag att det svåraste med att vara kulturombud är det otydliga uppdraget -vilket är det egentligen, vad förväntas av mig, hur kan man göra det bättre, när ska man arbeta med det , vilka resultat vill skolledningen att jag ska uppnå - samt bristen på en samlad kulturstrategi (någon typ av plan) från skolans sida. Och dessa två hör ju naturligtvis ihop. Annars kan jag rekommendera kombinationen bibliotekarie - kulturombud. Många skolbibliotekarier har ju ett IT-ansvar. Jag tycker att det är mycket roligare med kultur, även om IT eller IKT är ett väl så viktigt område.

Apropå kultur så har bokrådet haft besök från Litteralund idag. De fick brainstorma loss på idéer och förslag inför årets festival som går av stapeln samma tid som förra året, veckan innan höstlovet. Det blev mycket prat om skrivarverkstäder (helst med Douglas Foley), tävlingar och illustrationer. Och många förslag på författare man vill möta: Laura Trenter, Martin Widmark, Lotta Olsson, Frida Nilsson... Det märks att de är belästa elever, de kan rabbla massor med författarnamn.

Jag har också träffat ettorna och treorna idag. Ettorna fick höra sagan om den listaga mormor Kanin och det elaka Lejonet (pojkarna hävdade envist att de heller ville vara lejonet än den fiffiga mormor kanin, trots att lejonet är elakt, korkat och dör på slutet. Heller mäktig, stark och dum än liten och smart alltså. Alla flickorna ville helst vara mormor Kanin). Treorna fortsatte med bokjuryröstning.

1 kommentar:

Maud sa...

Hej Klara!
Hoppas du inte har något emot att vi citerar ur din blogg i vår medlemstidning Skolbibliotek Syd!?