tisdag, februari 05, 2008

Rösta i Bokjuryn och nöjda teaterbesökare

Igår körde jag "Nya bokkompisar" med de andra hälfterna av 1c och 1a. De fick bekanta sig närmre med Mia och Mette, Kasper, Nelly Rapp och Lasse och Maja. Jag hade också besök av 3a, som började med röstningen i Bokjuryn. För alla elever på Backa och Lovisa så gäller följande: om man vill vara med och tävla om bokpriser och därför vill fylla i fullständigt namn och adress på rösningsformuläret, måste man rösta hemifrån, så att man kan fråga sina föräldrar om lov. Om mna röstar från skolan får man nöja sig med att vara med i den lilla bokutlottning som jag arrangerar, då behöver man bara fylla i förnamn, skola och klass på rösningsformuläret.

För föräldrar som vill hjälpa sina barn att rösta hemifrån: När man röstar är det enklast att gå in via Barn- och ungdomsbokskatalogen. Där klickar man sig runt mellan olika kapitel (de som syns i vänstermenyn) och sidor och letar upp de böcker man vill rösta på. När man ser en bok man gillar klickar man på den och sedan på länken "Lägg i mina böcker" (senaste gångerna jag har varit inne har det fungat bättre att rösta utan login, så det kör vi på just nu). När man så lagt alla böcker man vill i "Mina böcker", klickar man på länken "Mina böcker" i vänstermenyn. Där måste man välja ut max fem böcker genom att klicka i ibockningsrutan vid varje bok. Sedan klickar man på knappen "rösta" längst ner. Då kommer man till ett röstningsformulär där man fyller i ålder, pojke/flicka och adress och skickar iväg.

Idag har många här på Lovisa berättat om vilket synnerligen lyckat teaterbesök de gjorde i fredags. Då åkte nämligen ettan, tvåan, trean och fyran till Malmö och Malmö Dramatiska Teaters uppsättning av Snövit på Hipp. Allt från scenografi/kostym, dansare/skådespelare till ljus och regi har fått beröm. En teaterupplevelse utöver det vanliga, tyckte de flesta! (och det tyckte ju jag också - läs mitt tidigare inlägg om Snövit här)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag passar på att tacka här - det var verkligen jättekul att ni lät barnen gå på den föreställningen. Det blev mycket uppskattat!

Anonym sa...

Om ni är intresserade av fler spännande teater besök, anmäl er på teaterbiljetter