fredag, mars 28, 2008

Fredag på Backa

Idag har jag travat runt med Bokrådet som har bokpratat nya böcker i 1a, 2a, 3a, 4c och 5c. Vilka böcker de tog upp kan man se på Bokrådent wiki. Vi hade lite mannfall, så några böcker har blivit framflyttade, men det blev något i varje klass i alla fall.

Nu är det snart lånetid för fyror och femmor, jag hoppas att de kommer att kasta sig över de nybokpratade böckerna!

Senare kommer 2a. Med dem ska jag så smått börja avsluta datorintroduktionen, nu har nästan alla varit inne på Barnens bibliotek, och de som velat har fått rösta i Bokjuryn.

På fredagarna brukar jag också skriva ut krav. Jag kräver bara in böcker som någon annan har reserverat. Lånetiden är ju som på Folkbiblioteken fyra veckor, men vi håller inte så hårt på den här. Det är viktigare att eleverna får läsa ut sina böcker än att de kommer tillbaka i tid. Den enda gång alla böcker krävs in är vid läsårsslutet, innan sommarlovet. Men föräldrar och klasslärare får ändå gärna ta en liten bokhyllestädning då och då, så att inte helt oanvända böcker ligger och samlar damm. Då är det ju bättre att de kommer tillbaka till biblioteket så att de kan komma andra elever till gagn.

Inga kommentarer: