tisdag, mars 04, 2008

Högläsning och mer därtill

Igår kväll och i kväll har jag besökt föräldramöten i ettorna. Då fick jag chansen att berätta lite om vad vi gör när de kommer till mig i biblioteket. Jag passade också på att prata lite om läsning i allmänhet och om högläsning i synnerhet. Jag tipsade så klart om högläsningsböcker, här följer de titlar jag tog upp:

Lind, Å. Sandvargen (Mera Sandvargen, Sandvargen och hela härligheten)
Lindgren, B. Loranga, Masarin och Dartanjang (Loranga, Loranga)
Loe, E. Kurt quo vadis (Kurt och fisken, Kurt blir elak, Kurt kokar skallen)
Parr, M. Våffelhjärtat
Hulth, S. Barnens svenska historia

Vill man veta var man kan låna böckerna kan man titta i Folkbibliotekens Katalog, som man finner här.



Idag har jag ägnat dagen helt åt läsning och böcker, dels på Skolbiblioteks Centralen , där vi hade ett upptaktsmöte inför skapandet av en ny läsplan för Lunds kommun. Dels på Bibliotekstjänst där det var Litteraturgenomgång med Karna Nyström. Och apropå allt detta, så avslutar jag med att citara en annan bloggare från Lund, Klas Katt, läs hela inlägget här!

"Litteraturen är den enda form där man kan finna avvikelser och där man kan välja spår. Där folk kan uttrycka icke politiska korrekta idéer där du kan hitta något personligt och något eget. Det är endast här som fantasin är obegränsad, det som vi kan göra på film idag har litteraturen gjort hundra år tidigare"

Så sant som det är sagt!

Inga kommentarer: