tisdag, september 16, 2008

Bokstavsordningslek

Att testa om eleverna har förstått det här med bokstavsordning i praktiken är något som jag gör med alla tvåor någon gång i början av höstteminen. Jag brukar ta fram små postitlappar och en penna. Sedan sätter vi oss och pratar. Föregående lektion har vi då repeterat begreppen faktaböcker och skönlittaratur och nu kollar jag om de kommer ihåg hur skönlitteraturen står, det vill säga i bokstavsordning efter författarens efternamn. Sedan säger jag mitt hela namn och talar om att om jag hade varit författare, så hade mina böcker stått på bokstaven Ö. Så skriver jag ett Ö på en postitlapp och sätter på min tröja. Där efter frågar jag var och en i gruppen: "om du hade varit författare, vilken bokstav hade dina böcker stått på då?" och alla får efterhand en postitlapp med en bokstav på på bröstet/magen. Vissa heter ju på samma bokstav och då får jag ibland backa, gå tillbaka och skriva till fler bokstäver. Om jag till exempel har en Svensson och har skrivit S på den eleverns lapp, så dyker det upp en Svedin, då skriver jag Sved på Svedins lapp och går tillbaka till Svensson och lägger till ven. Detta kan man gärna göra en ganska stor affär av och säga saker som att "Nu blir det extra spännande!!"

Nästa moment är att jag säger att nu låtsas vi att vi är böcker på en bokhylla (och på Backas bibliotek sitter vi ju oftast uppe på vår lilla balkong, så där är vi redan som på en hylla). Och eftersom jag är Ö, så ställer jag mig sist, sedan får den som har ett A eller närmast det ställa sig längst bort på andra hållet och de andra får ställa upp sig i rätt ordning. Under tiden de gör det säger jag ingenting utan bara tittar och lyssnar. Oftast är det ett par tre elever som styr upp det hela och organiserar sina kamrater och det brukar oftast gå både ganska fort och rätt lätt, allt beroende på klass- och gruppsammansättning. När de står på ett led tar jag till orda igen, jag kollar så att allt blivit rätt, vilket det med få undantag har och berömmer dem för att de klarade det så bra. Och jag säger också att det känns väldigt bra för mig att verkligen veta att de nu alla har förstått i vilken ordning böckerna står i hyllorna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken bra idé! Jag har äldre elever, så 6-9, men man skulle ändå kunna göra något liknande... Jag gillar när bibliotekskunskap blir fysisk.