torsdag, september 11, 2008

Torsdag med infosök på Lovisa

Idag har jag haft en mycket intensiv dag på Lovisa. Jag inledde med dubbelt pass om informationssökning på Internet i 4a, först halva klassen i 30 minuter och sedan andra halvan i 30 minuter. De är i gång med vikingatiden och har börjat med böcker, men vill nu hitta mer fakta på nätet. Jag presenterade vår kommungemensamma länksamling Luska för dem och visade dem vad de kunde hitta där. Jag visade dem bland annat Vikingarnas värld och Rena Rama Forntiden. Dessutom tittade vi på vad man kan hitta i Ne.se. Det hela ledde till att de blev väldigt intressearde av den källkritiska aspekten av det hela och vi bestämde oss för att titta närmre på det nästa vecka, för att lära oss mer om hur man kan se om en Internetsida är sann eller falsk.

2b fick göra bokstavsordningsleken och klarade det verkligen med den äran och för 3b visade jag bildspelet om läsning, var man läser och läsande förebilder (läs tidigare inlägg om det här).

3c har också varit här och haft tyst läsning, lånat böcker och fått lite all möjlig littaraturrådgivning. Just nu är mangaintresset på topp både i denna och i många andra klasser. Vårt bestånd av manga är inte jättestort och det är hela tiden köer på det vi har. För att eleverna ska få tillräckligt mycket att läsa krävs att de inte bara snöar in på serier, utan att de även läser annat och de gör de allra flesta också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad innebär bokstavsordningsleken? Det lät spännande!