torsdag, oktober 09, 2008

Igår hade vi prov i biblan!

I vår biblioteksplan står det bland annant att i årskurs två ska man lära sig att hitta i sitt eget bibliotek (och - det brukar jag poängtera för eleverna - då manar vi inte att man ska lära sig att hitta upp på balkongen eller till toaletten eller så, utan att man ska lära sig var och hur de olika böckerna står). Så här en bit in på hösten brukar jag fråga de som går i trean om de tyckte att de lärde sig det i tvåan och det tycker de flesta att de har. För att kolla hur de stämmer gör vi ett litet "prov". Eller, det är mer som att eleverna får lösa att uppdrag var. De allra flesta tycker att det är kul och spännande, vare sig de tycker att det är svårt eller ej. Det går till så att alla elever i gruppen får i uppgift att hämta vars en faktabok på ett av mig givet ämne. Det kan vara "en bok om en författare" eller "en bok om ett annat land", "en bok om bilar" och så vidare. Jag försöker dela ut ämnene så att det inte blir så att de elever som redan läst alla böcker om husdjur eller dinosaurier och vet precis var de står för just de ämnena, så att de ska få det lite knepigt. Sedan går alla och hämtar sina böcker, ibland själva, ibland med hjälp av kompisar eller av mig. Sedan pratar vi lite om ifall det var lätt eller svårt och varför.

Det är en nyttig uppgift inte bara för eleverna, också för mig är det bra. Det gör det nämligen tydligt vad som funkar och inte i vårt hylluppställningssystem (som är en förenklad variant av SAB-systemet, det vill säga det som är det allra vanligaste på våra folkbibliotek). Det finns mycket som skulle kunna förenklas och förbättras både i val av ord, uttryck och sätt att skylta. Så det ska jag väl ta tag i så småningom...

Läs tidigare inlägg om detta här eller här.

Inga kommentarer: