fredag, december 04, 2009

Julafton redan nu!!

I onsdags när jag kom till biblan stod det ungefär tolv kartonger mitt på golvet. Det var sändningen från Bonnier Utbildning, med alla fina nya spännande läromedel som vi får som en del av priset när vi blev utnämnda till Årets skolbibliotekarie. Julafton, alltså! Nu har jag packat upp och packat upp. Sedan ska ju allting registreras, utrsutas med etiketter och signum, kanske plastas... Ja, det är mycket jobb också. I går på informationsmötet kunde jag visa upp en del av det nya för lärare och andra pedagoger. Jag vill så kart att det ska ut i klasserna och användas så fort som möjligt.

I slutet på förra veckan ställde jag fram julböckerna och julpyntade lite i biblioteket. Den här veckan har jag börjat med julsaga i en del av klasserna. I år blir det Tomteluvan av Severin Schjöler, som finns att läsa i Sagor att läsa och berätta, en antologi av Harriette Söderblom utgiven av En bok för alla, som jag arbetar mycket med, i synnerhet med ettorna. Men jag läser inte sagan, utan berättar den. Jag har haft den som julsaga förrut, men jag tror att det är tillräckligt länge sedan nu.