fredag, april 16, 2010

Nu har alla röstat!

Ja, nu är vi "hemma". Alla elever som ville rösta i Bokjuryn på Backa har gjort det. Eftersom röstningen stänger på torsdag i nästa vecka, blev vi klara med god marginal. Men det har inte varit helt lätt. Det är en ganska omständig procedur att först skapa ett konto, sedan välja böcker, sedan fylla in ännu fler uppgifter och sedan skicka iväg rösterna. Själva barn- och ungdomsbokskatalogens hemsida har dessutom varit ganska skakig. I bland har den hängt sig och protesterat även om vi gjort precis rätt. Eller om man råkat klicka upp en bok bland de valda böckerna - då har det inte gått att få bort den utan att välja en annan istället, vilket är dett problem om man inte vill rösta på hela fem böcker.

Man kan ju ockaå tycka att det är en väldig massa uppgifter de vill ha om eleverna. E-postadress, till exempel, vilken etta eller tvåa har/kommer ihåg en sådan? Ganska få kan jag tala om. Vi har löst det så vis att jag har skrivit in min e-postadress till alla de som inte kunnat sin eller haft någon egen. De elever som har kunnat sin har anget den, men ett par av dem har kommit till mig och klagat på att de fått mail som de inte förstått från Barnens bibliotek. Dessutom har jag sparat alla användranamn och lösenord på listor, så att vi ska kunna använda samma nästa år igen. När vi skulle gå in igen på ett par elevers inloggninar, så har de inte kommit in - fel användarnamn eller lösen säger sidan, trots att vi vet att vi gjort rätt. Så bättre, enklare och stabliare hemsida på Barnens bibliotek önskar vi till nästa år.