måndag, maj 10, 2010

Lite från Bibu och Höör

Denna korta vecka försöker jag samla ihop intrycken från Bibu och från Skolbiblioteksdagen i Höör samtidigt som jag sköter ruljansen på biblioteken. Jag börjar med något litet om Bibu:

Från onsdag till lördag höll vår fina teaterfestival för Barn och Unga, Bibu, på här i Lund. Själv hann jag se fem föreställningar, fyra i onsdags och en i lördags. Det var allt ifrån inte så bra, till helt okej och jättejättebra. Det allra bästa var "My long journey home" med gruppen NIE (läs på Bibus hemsida om föreställningen och gruppen). Det var ett engelskt-norskt-tjeckiskt samarbete som med ord och musik berättade den sanna historien om Andras Tomas. Han var en ungersk pojke som tvångsrekryterades till den tyska armén under andra världskriget. Efter att hela hans kompani utlpånats, hamnade han i ryskt fångläger och så småningom även ryskt sinnessjukhus i Sibirien. Där satt han i över 50 år, tills han av en slump upptäcktes av en utländsk läkare som insåg att han inte vara galen, bara en ungrare som talade ungerska. Han återfördes till Ungern och mottgs som en hjälte. Denna osannolika och väldigt tragiska historia berättades med flams, trams och humor och med det allra mest poetiska allvar av fyra skådespelare/musiker på omväxlande engelska, tyska, norska med en helt fantstisk lätthet och elegans.

Och så skolbiblioteksdagen i Höör, i år förkortad till endast en dag. 120 besökare hade kommit för att ta del av programmet, som Jag och Lotta fick inleda. Själv tycker jag att det gick bra. Vi inledde vår presentation med pjäsen "En dag på Bibblan, eller vem uppfann slavarna?", ett drama i en akt författat av Lotta. Det uruppfördes av lärarna på Fäladsgården under en utbildningsdag i augusti. I Höör fick vi hjälp med framförandet av några kollegor. Därefter berättade vi om vår verksamhet.

Det övriga programmet var väldigt bra. Bland annat fick vi lyssna på Mary Ingemansson från Högskolan Kristianstad. Henne lyssnade jag på även på senaste LimBo-träffen på Malmö Högskola och hon var lika intressant den här gången, även om det blev lite upprepning för mig.