tisdag, maj 04, 2010

Sökdatorn är i full användning för utlån

Nu har alla grupper utom en fått undervisning i hur man lånar själv via sökdatorn. Så ett litet tag till ligger papperslistiona för utlåning kvar, dock bara för de elever som inte fått sin genomgång ännu.

Det kan tyckas att jag tjatar lite väl om den underbara, fina sökdatorn... Men faktum är att den är ett genombrott. Plötsligt kan eleverna utnyttja de funktioner som finns i katalogen, exempelvis söka på ämnesord. Och plötsligt kan jag utnyttja min tid lite mer adekvat när jag slipper lägga en halvtimme varje morgon på att knappa in lån från slarvigt skrivna listor. Dessutom är den något som jag arbetat för att få hit i säkert två och ett halvt år, kanske mer, så att den nu äntligen står här är fantastiskt. Förra veckan kom även handscannern som ska vara till, så att elever och lärare slipper knappa in bokens ettiketnummer. Dock levererades den utan sladd, så jag kunde inte koppla in den... Ja, det är två steg frammåt och ett tillbaka, men så är det alltid i skolans värld. Det gäller att vara tålmodig.