onsdag, november 24, 2010

Intensiva tvåor och lässtimulering

Som jag skrev tidigare delar jag ut Barn- och ungdomsbokskatalogen i klasserna nu. Tvåorna får också lite tips på nya böcker. I går var det bland annat Boken om bovar, Zombieboken och Varulvsboken. Eleverna kastade sig över de böcker jag presenterade och ville genast ställa sig i kö på de de inte fick själva. Vi har ju ett bra anslag, men oftast är det ändå ett exemplar av varje bok som gäller (utom extremt populära titlar som Lassemaja och Sigge). I mitt jobb pratas det ofta om lässtimulering och om hur man ska arbeta oerhört aktivt på olika sätt "för att få barnen att läsa". På Backa är mitt problem snarare att hinna svara på alla frågor om böcker och hjälpa dem att leta upp olika böcker de vill ha. När jag har tvåorna hos mig är det oerhört intensivt - och det menar jag i ordens allra mest positivia bemärkelse. Jag behöver inte bekymra mig ett dugg om att stimulera deras lässug, däremot måste jag göra mitt yttersta för att stilla deras läshunger.

Summan av det hä resonemanget är väl: vill man verkligen att svenska barn ska läsa och läsa mycket, vill man att de redan från början ska lära sig att uppleva läsandets nöje, ja då finns det ett mycket enkelt recept. Det lyder: Anställ skolbibliotekarier i alla skolor redan från förskoleklass. Se till att det finns ett bra och lockande utbud av läsning. Då är faktiskt alla problem lösta.

I dag blir det I Bergakungens sal, Badhuskrisen, Mitt lyckliga liv, Tyra och Storgrubblaren, Läskigt läge samt Kuslig kväll som tvåorna kommer att få tips om. Min gissning är att de alla är utlånade inna skoldagen är över. Den som vill se om jag fick rätt kan söka i vår bibliotekskatalog för Backaskolan! (efter klockan två idag).

Inga kommentarer: