söndag, november 21, 2010

På gång nu

Nu har jag börjat dela ut Barn- och ungdomsbokskatalogen i alla klasser. I övrigt så fortsätter jag att berätta sagor för ettorna. Den här veckan har det varit "Sagan om den fiffiga lilla mormor Kanin". Förskolebarnen får höra bilderböcker. De är lite i otakt, med alla har hunnit lyssna på "Kenta och Barbisarna", "När vi var ensamma i världen" och "Tummen tittar på natten". Några har också hört "Siv sover vilse" och Dunderlunds bästa bokstav".

Tvåorna har saknat Sagoskrinet, så de har nu allihopa fått sig en saga ur det, det blev "Sagan om Pappa Björn och monsterbarnvakterna". Det är en saga ut Mayos Djursagor från världens alla hörn som jag ändrat lite och berättar med hjälp av tre jättefina fingerdocksmonster som jag köpt i Berlin.

Med treorna har jag inlett ett projekt som går ut på att utforska vad de själva vill använda sin bibliotekstid till och hur de utnyttjar sitt skolbibliotek. Jag kommer bland annat att arbeta med fotodokumentation. Jag vet inte ännu vart det kommer att leda, men målet är att utnyttja biblioteket bättre. Jag vill även göra eleverna delaktiga och få dem att reflektera över sitt skolbibliotek.

Inga kommentarer: