måndag, januari 24, 2011

Kulturfyrverkeri, uteklassrum, klassiker och lite annat smått och gott.


I dag är det Kulturfyrverkeri på Backa. Det innebär att fyra musiker/pedagoger från Kulturskolan går runt i alla hus/klasser och bjuder eleverna på en minikoncert. Det är femton minuters närkontaktsmusikupplevelse för eleverna, mycket uppskattat.

Och i morgon fortsätter festligheterna på Backa, för då ska vi äntligen inviga vårt fina uteklassrum. Det blir bland annat tal av rektor, uteklassrummet ska döpas och så blir det korvgrillning.

Den här veckan ska jag börja med att introducera Bokjuryn i ettorna. Därför blir det ingen saga, det hinns inte med. Även tvåorna ska få en Bokjuryintroduktion.

På Lovisa har det varit bandycup för hela skolan idag, därför kommer inte treorna som de brukar den här eftermiddagen. Alltså väntar jag till nästa vecka med att introducera Bokjuryn här. På fredag är det dags för klassikerbokprat med 5a, som jag sedan ska besöka på måndag igen, då för att ha informationssökningsundervisning. Jag ska prata om bland annat Luska, Ne.se, Landguiden och lilla Landguiden. Detta i samband med att de sätter i gång sitt arbete med Europa. Sedan har vi i stort sett uppfylld femmornas mål i vår Lokala handlingsplan (läs hela vår Lokala handlingsplan för biblioteksverksamheten på Norra Fäladens Skolområde här).

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Hej!

Landguiden känner jag ju till men vad är Lilla Landguiden?

Klara sa...

Vad jag kallar "Lilla Landguiden" är 8-sidors Bonuswebb, där man kan läsa och även lyssna på lättlästa texter om världens länder. Se själv på http://www.8sidor.se/?page=703&category=5