onsdag, februari 02, 2011

Läs klassiker!

Den senaste tiden har jag läst en hel del klassiker, eftersom jag höll ett klassikerbokprat för en femma på Lovisa förra veckan. En kul sak med det var att det råkade sammanfalla med att min äldsta dotter också hade klassikertema i sin klass, så vi kunde diskutera och jämföra översättningar. Eftersom klassiker är allåldersböcker, tycker jag att det är ett utmärkt tips till andra föräldrar - i synnerhet de till elever i klass 5a på Lovisa - häng på klassikertemat. Om era barn läser den förkortade Maj Bylock-versionen, kanske ni kan läsa en fullängare av samma, sedan kan ni diskutera. Eller läs någon högt! Alice i Underlandet kom exempelvis i en fantastiskt vackert illustrerad nyupplaga 2009. Jag läste en stump i den högt för eleverna i mitt bokprat och de verkade gilla den. Flera elever har sett Alice - som legat framme i biblioteket inför bokpratet - och sagt: "VA! Finns den som bok också?" Ja, de finns som böcker allihopa: Djungelboken, Robinson Crusoe, En liten prinsessa... Sedan kan ni se filmerna också tillsammans. Vilket fredagsmys det kan bli!

Inga kommentarer: