måndag, maj 16, 2011

Lägesrapport mellan hägg och syren

Våren kom med stormsteg, men verkar ha kommit av sig nu, mellan hägg och syren. Ute är det kallt, regnigt och blåsigt. På skolorna är det några (däribland jag) som kan glädja sig åt att se fram emot en mycket värmande vecka nästa vecka, då vi gör en studieresa till Reggio Emilia i Italien. Det ska bli mycket intressant att lära sig mer om hur man kan tänka läsfrämjande, informationssökning och källkritik med Reggioglasögon. Eftersom det i Reggio Emilia är nästan uteslutande förskolor som arbetar med vad vi i Sverige kallar en Reggio Emilia inspirerad pedagogik, så gäller det att se, inspireras och omvandla, till något som går att applicera på vår verklighet, med de styrdokument som vi har. Rapporter därifrån utlovas här på bloggen senare!

Förra veckan var nog lite av en återhämtning efter vår utställning veckan dessförinnan, därför blev det inget skrivet här. Men jag arbetade på med mina grupper, ettorna fick höra sagan om sköldpaddans flyglektion. Med grupperna förra veckan provade jag att berätta med en sköldpaddehanddocka, vilket gick ganska bra, tyckte jag.

Innevarande vecka blir det en ny saga för ettorna, förmodligen sagan om hur man räknar krokodiler, men man vet ju aldrig vad Sagosskrinet har att ge...

Nu är det dassutom dags att börja informera om Sommarboken och Sommarboksutmaningan, men mer om det senare!

Inga kommentarer: