fredag, december 02, 2011

Grått ute, varmt inne!

Visst längtar man efter lite snö och riktig vinter nu? På fönsterna på Backabibblan har jag satt upp papperssnöflingor som ett par elever hjälpte mig att klippa, alltid något att trösta sig med. Annars är det mesta grått ute. Lovisas skolgård ser i skrivand stund ut så här (tolkad av min intesånya mobilkamera). Riktigt grått och uselt, alltså. Dessutom genljuder skolgården av morrandet från motorsågar, eftersom Markentreprenad just nu fäller barnens klätterträd. Deppigt, men de gör det för att träden är i så dåligt skicka att de inte kan garantera säkerheten.

Veckan i övrigt: På backa har jag fortsatt med mitt utdelande av barnbokskatalogen. Dessutom öppnar vi bamses julkalender och tänder adventsljus på samlingen.

Katalogerna är populära, här nedan ser man hur de läsers flitigt, även på rasten!



I måndags var jag på Skolbiblioteks Syds julglögg. Där fick vi dels höra Helene Ehriander berätta om sin nya Astrid Lindgren-bok, dels vara med om en skrivarworkshop med Kerstin Lundberg-Hahn, som lyckades ta sig till oss från Göteborg trots stormefterverkningar. Det var en mycket givande tillställning och jag kan rekommendera hennes bok: Berättarverkstad med barn: en handbok som jag alldeles snart ska köpa själv.

Trevlig andra advent till alla Lillaskolbiblioteksbloggenläsare!!!

PS: ser också mycket mycket fram emot helgens premiär på Momo på Malmö Stadsteater. Två säkera källor nära mig (som såg genrep i går) säger att det blir en kanonföreställning. Hoppas det, eftersom jag bokat in alla våra treor på Norr på den för Skapandeskolapengar!

Inga kommentarer: