måndag, februari 27, 2012

Så här gör jag just nu när treorna kommer

Vi har ju läst mycket dilemmasagor under läsåret med årskurs tre. Men även om eleverna inte alls har tröttnat på dem, så känner jag att det kan vara dags att pausa lite med dem. Så så här gör jag i stället just nu:

När treorna kommer så tar jag en snabb titt på återlämningsvagnen efter att de har satt dit sina böcker. Sedan nappar jag åt mig några böcker därifrån som jag tycker är bra. Under samlingen så visar jag upp dem. Om den som hade lånat den vill säga någonting om den -och de vill de faktiskt oftast- kan de göra det. Och så kan jag också komma med mina kommentarer och vidare tips, exempelvis vad det finns för fler delar eller andra böcker av samma författare. Ofta är det fler än en elev som har läst boken och det kan bli ett mycket intressant samtal. Följden blir så klart att böckerna lånas ut igen med det samma, så jag slipper städa in dem :-)

Inga kommentarer: