torsdag, januari 10, 2013

Hjälp, Bokjuryn är lös!

I går började vårterminen på Backa- och Lovisaskolan. Jag höll till på Backa, som alltid på onsdagar och tog emot 1d, 2c, 2d, 2b och 2a i biblioteket. Alla klasser fick en genomgång av Bokjuryn. För tvåornas del var det ett återseende, de röstade ju redan i fjol och flera av dem ville ha inloggningsuppgifter till sina krypin för att kunna gå in hemifrån. Hos oss röstar alla på nätet. I synnerhet när det gäller ettorna, som alla ska skapa konton och sedan välja böcker och fylla i sina kontaktuppgifter och så vidare och få iväg sina röster, är det lite av ett stålbad för mig. Jag har fyra datorer på Backabibblan, en elev som vill ha näst intill konstant hjälp vid varje dator och så resten av gruppen som vill få hjälp med allt annat. Men jag har gjort så här i några år nu och föredrar ändå detta framför att räkna samman rösterna manuellt. Och så tycker eleverna att det är roligare att rösta via datorn än på papperslappar. Här är i alla fall några saker som jag har kommit fram till som förenklar det hela och som i takt med att Barnens Biblioteks hemsida också blivit mer stabil med tiden, gjort att det ändå funkar:

  • Först berättar jag vad Bokjuryn är och varför jag tycker att man ska vara med och rösta i Bokjuryn (det är helt frivilligt, ett erbjudande till eleverna att göra det på lektionstid).
  • Vi inleder med en genomgång på storskärm. Då ser vi också den lilla filmen om hur man röstar i Bokjuryn som Katarina Dorbell har gjort.
  • Jag visar också på storskärm hur man gör ett eget konto och lite olika saker man kan göra i sitt krypin, till exempel byta färg, välja avatarbild och skicka blinkningar.
  • Jag bestämmer användarnamn och lösenord till alla elever. När de skulle fundera ut det själv kunde halva lektionen gå på att bestämma sig för vissa elever (det här gör jag med alla ettor och tvåor, så det är ganska små barn vi pratar om).
  • Vi använder oss av skolans kontaktuppgifter när vi är på skolan. Det innebär att de använder min e-postadress och postadressen till skolan när vi fyller i kontaktuppgifter. Det innebär också att jag har koll på deras lösenord om de glömmer. Vilket de gör.
  • När röstningen är avslutad lottar jag ut böcker bland de deltagande på mina skolor, det är kul att dela ut bokpriser och fler kan vinna än de som får något från Bokjuryn i Stockholm. Det är också enkelt att göra direkt på Bokjuryns hemsida.
Innan den 10 april ska alla elever som vill ha fått rösta. Även treorna kommer att bli erbjudna att rösta på sin bibliotekstid.

Inga kommentarer: