torsdag, januari 31, 2013

Nu händer det grejer!

Förra veckan blev jag kontaktad av Johan Unenge, vår Läsambassadör för barn och unga. Allt sedan hand besök här i Lund har vi hållit kontakten och han har i sitt uppdrag slagits allt mer för skolbiblioteken och för att uppmärksamma deras betydelse, bristen på dem och den skriande ojämlikheten över landet. Nå väl, i förra veckan skickade han mig en inbjudan från Utbildningsdepartementet. Bertil Östberg, statssekreterare, vill ta emot Läsambassadören med åtföljande skolbibliotekarie (jag) för att diskutera skolbibliotek på onsdag i nästa vecka.

Så nu pågår kraftsamling här. Argumenten slipas, frågor formuleras. Jag har aldrig varit på ett departement tidigare, bara det blir ju spännande, en titt in i maktens korridorer.

Strax efter att jag bokat min resa till Stockholm dök ett mail från DIK upp: "Ni har fått utmärkelsen ett skolbibliotek i världsklass" stod det. Gratulationer från alla håll fyllde mailboxen och rektor bjöd på tårta och uppvaktade med tulpaner. Att utnämna "Skolbibliotek i världsklass" är en del i en stor kampanj som DIK påbörjar just nu för att uppmärksamma skolbibliotekens betydelse. Så här skriver DIK om skolbibliotek i världsklass:

"Ett skolbibliotek i världsklass fungerar som en pedagogisk funktion och utgör navet i den digitala skolan. Genom skolbibliotekarien kan lärare och elever få stöd att navigera bland lämpliga lärresurser, lära mer om informationssökning - så väl på nätet som i databaser och få stöd i användandet av webbaserade lärandeverktyg. Skolbiblioteket kan också fylla en viktig roll för elever med särskilda behov."

Det stämmer ju väl in på våra skolbibliotek på Norra Fäladen.

Just nu finns sju utnämnda "Skolbibliotek i världsklass", läs vilka fler det är här.

Inga kommentarer: