tisdag, mars 25, 2014

SKOLBIBLIOTEK I VÄRLDSKLASS - i år igen!!

För andra året i rad kammar Backaskolan hem DIK's utmärkelse Ett skolbibliotek i världsklass. Om kriterier till utnämnande och vilka andra skolor som också fått det (bland annat två andra skolor i Lund, Lerbäckskolan och Gunnesboskolan) kan man läsa här.

DIK (akademikerfacket för kultur och kommunikation) delar ut den här utmärkelsen för att sätta fokus på skolbibliotekens betydelse och för att man menar att "om vi ska ha en skola i världsklass kan vi inte ha skolbibliotek i gärdsgårdsserien". DIK tycker nog som många av oss andra som jobbar med skolbibliotek att lite väl lite hänt sedan skolbiblioteken togs med i skollagen. Fortfarande dras skolbibliotekarietjänster in och många skolor drivs vidare utan skolbibliotek/bibliotekarie, utan att Skolinspektionen gör så mycket åt det. Så visst finns det all anledning att uppmärksamma de skolor som följer lagen, och gör det bra, även om det borde vara en självklarhet för alla.

Det finns några fler saker som är bra med sådana här utmärkelser, har jag märkt, eftersom jag och mitt skolbibliotek har fått några stycken nu (Årets skolbibliotekarie 2009, Årets Skolbibliotek 2011 och Ett skolbibliotek i världsklass två år i rad). En viktig sak är den stolthet som alla på skolan känner. Och då talar jag egentligen mer om eleverna än personalen. Flera elever har hojtat efter mig på skolgården de här dagarna och sagt saker som "Vi har världens bästa bibliotek!" Också föräldrar känner stolthet och glädje och tänker att det är ju minsann en bra skola mina bara går på! Och sådana saker behövs verkligen i dessa dagar när det inte går en vecka utan att det kommer olika utspel om hur usel den svenska skolan är (från de som är ansvariga och bestämmer över den dessutom - men det är en annan historia).

En annan biverkning av utmärkelser är att jag får chansen att prata om mitt jobb med många fler personer, både privat när vänner och bekanta frågar och i jobb- och offentliga sammanhang. Och det är ju väldigt bra både för mig och för utvecklingen av vår profession. Skolbibliotekarierna blir mer synliga i samhället helt enkelt.

Dessutom bjuder chefen på tårta! Det är ju inte så dumt heller!

Inga kommentarer: