onsdag, januari 27, 2016

Föräldramöte med 1c och 1 d

I går kväll träffade jag ett gäng trevliga föräldrar till barn i ovan nämnda klasser för att prata skolbibliotek, läsning, högläsning och boktipsa. Böckerna som det tipsades om var:

Bengt-Erik Engholm & Jojo Falk: Löss (Natur & Kultur 2016)
Kerstin Lundberg-Hahn & Maria Nilsson Thore: Mandelhjärtat (Rabén & Sjögren 2105)
Frida Nilsson: Ishavspirater (Natur & Kultur 2015)
Kitty Crowther Mamma Medusa (Rabén & Sjögren 2016)

Den sista är så ny att det inte ännu finns något boktips på BokLus, men det kommer upp om några dagar.

Jag fick också en fråga om en bra bildordbok och har tittat lite på det. Vi har en på bibblan som är mycket fin, rolig och påhittig, men det finns inte jättemånga ord i den. Den heter Stora bildordboken
av Anna Ribbing och Mia Nilsson är från 2013 och finns fortfarande att köpa eller att låna på många bibliotek. En annan som jag hittade är från 2014 och heter 1.000 ord : min första bildordbok : för alla små barn! av Caroline Modeste. Den har jag inte sett själv och jag tror att det riktar sig till lite yngre barn men den har fått fina omdömen. Finns också i handeln eller att låna på Folkbiblioteket.

Nu i veckan har vi skickat iväg våra första röster i Bokjuryn från Backa. Ganska mycket tid och fokus kommer att ligga på det på bibliotekslektionerna en bit framåt nu.

Inga kommentarer: