tisdag, april 26, 2016

Vi jobbar vidare med genrer


Nu är de flesta av mina grupper med tvåor på gång med sin andra lektion om litterära genrer. Då delar jag ut ett genrehjul som jag fyllt i och försett med samma märkningar som vi har i skolbiblioteket. Ett fält lämnade jag tomt i fall någon tyckte att jag missat den viktigaste genren, då kan de fylla i en valfri genre där.

Sedan får eleverna tänka efter vilka böcker de har läst under terminen och sätta en prick för varje i rätt fält. Vissa tycker att det är svårt att minnas, och det kan jag förstå, många läser jättemycket. Många får göra uppskattningar istället för att räkna exakt och några skarvar nog lite tror jag efter vad jag ser på deras ifyllda hjul. Men vad som framför allt har hänt är att de flesta har satt igång att låna böcker från genrer de inte hade läst. Nu har jag till exempel stor brist på sorgliga böcker på bibblan - redan sedan innan är det en ganska liten genre för de lägre åldrarna, så vi har inte så mycket. Kanske var det dumt av mig att ta med den. Jag hade inte riktigt räknat med att de skulle vara så tävlingsinriktade som de är. Jag har överhuvudtaget inte presenterat det som en tävling, men de vill verkligen ha prickar, helst många, i alla rutor. Några elever har satt igång att läsa tunnare böcker, lättlästa, under bibliotekslektionen för att kunna pricka av genrer de inte läst.

Men allt som allt har det varit lyckat på så vis att det ökat elevernas medvetande om litterära genrer och fått dem att bredda sin läsrepertoar. Nu ska de ha genrehjulen i sina lådor i klassrummet resten av terminen och fortsätta pricka i sina böcker efter hand som de läser.


Inga kommentarer: