måndag, oktober 03, 2016

Höstnytt på Backabibblan

Äntligen har hösten kommit på allvar, och med den en del nya ansikten på Backaskolan. Klara har efter 12 år som skolbibliotekarie på Backa (och tidigare även Lovisaskolan) bytt jobb och blivit bibliotekarie på Spykens gymnasieskola här i Lund.


Monika Staub Halling           Foto: Privat

Nu har jag, Monika Staub Halling, tagit över efter Klara. Jag har arbetat som skolbibliotekarie sedan 2004, och de senaste tre åren har jag varit bibliotekarie på Gunnesboskolan (F-9). Om du är nyfiken på hur vi arbetade där, läs gärna på Gunnesboskolans biblioteksblogg.

Det känns hedrande och roligt att föra vidare Klaras arbete på Backaskolan! Mycket av det hon har byggt upp kommer jag att fortsätta med, och så har jag med mig en del saker som jag arbetat med tidigare.

Under mina första veckor på Backaskolan har jag träffat samtliga klasser under minst en lektion. Jag har bland annat bokpratat i åk 2-3 och haft högläsning i F-1, och så har jag hållit en rad med källkritikslektioner som en del i treornas arbete om Skåne.

I fredags kunde jag även dela ut den åtråvärda pokalen i skolans Sommarboksutmaning. Foto på vinnarklassen 07a publiceras inom kort!

Vandringspokalen tilldelas varje år den klass som läst flest omgångar
i folkbibliotekets projekt Sommarboken.  Foto:Monika Staub Halling




Inga kommentarer: