onsdag, februari 03, 2021

Pedagogisk verksamhet i Coronatider

Hos oss på lågstadiet har eleverna kunnat ha undervisning på plats under hela pandemitiden hittills, om än med en hel del anpassningar. Redan förra våren övergick vi t.ex. till att inte längre blanda elever från olika klasser under bibliotekets öppethållande på lunchrasten. Istället reserverade vi en veckodag per "hus" här på skolan. På så sätt träffades bara elever som ändå möts dagligen i sin storklass.

Men nu efter jullovet bestämde vi att slopa lunchöppet helt och hållet, åtminstone fram till sportlovet. För att jag inte ska ha så många fysiska kontakter med våra nästan 400 elever införde vi att jag har alla mina bibliotekslektioner via Google Meet. Det innebär att klassen och deras lärare är i klassrummet, medan jag håller i lektionen live via videolänk från mitt arbetsrum bakom biblioteket. Eleverna ser mig antingen via vita duken längst fram i klassrummet, eller via varsin iPad med hörlurar. Enda undantaget är förskoleklassen, där jag kan ha lektionspass i halvklass i klassrummet.

Bibliotekslektionerna fortsätter följa sin röda tråd med pass om källkritik grunder utifrån böckerna om Gruffalon (åk 1) och förberedelser inför Anna Hansson digitala författarbesök nästa vecka (åk 2 och 3). Samtidigt som vi fortsätter arbeta med lektionerna enligt biblioteksplanen fungerar även den yttre formen i sig som ett lärtillfälle, eftersom eleverna (och vi vuxna) tränar på att genomföra undervisningen digitalt och på distans.


Inga kommentarer: