tisdag, maj 23, 2006

Sånt som verkligen hänt...

Nynet läste jag om "hemska böcker" för barn och ungdom, de som gillar att läsa om sådant som verkligen hänt. Precis som bland vuxna är det populärt bland barn att läsa om det som har hänt i verkligheten. Många nedtecknade levnadsöden är hemska eller sorgliga, andra är bara spännande eller roliga. Själv har jag precis läst Roald Dahls Mitt liv som pojk för mina tre barn i åldrarna 6-11. Skulle jag läsa den i en skolklass skulle jag rekomendera den från åk 2, för det är trots allt skillnad på att läsa högt ihopkurade i sängen, för barn man känner mycket väl och när man har plats att besvara alla frågor och alla frågor kan ställas. Dahls skidring av sin uppväxt innehåller många rysliga beskrivningar av oförstående eller rent av illasinnade vuxna och ett skolsystem som tack och lov ligger mycket långt i från vårt. Det finns också mycket humor i den. Mest är den rolig att läsa eftersom den handlar om en känd person och eftersom det som berättas i den har hänt på riktigt, precis som det brukar vara med biografier!

1 kommentar:

Unknown sa...

nice blog:)