torsdag, maj 18, 2006

Tjocka böcker

Att låna en tjock bok är coolt. Åtminstone på våra skolor. Jag har många elever i åk 1 eller 2 som stolta knallar iväg från biblioteket bärandes (kånkandes) på en Harry Potter eller kanske en Alex Rider. Oftast kommer de tillbaka olästa, oftast är det långt över den elevens läsnivå. Men jag låter dem hållas. Kanske att jag ber dem att nöja sig med en tegelsten, så att böckerna ska räcka till alla barn (vi har ganska små bibliotek än så länge) och kanske att jag försöker inspirera dem till att ta en bok som de faktiskt kan läsa också (utan att uttrycka mig direkt så). Men oftast låter jag dem bara hållas. Och om bara en enda av dessa elever tar sig igenom den där Harry Pottern så är det värt det, för när det händer så är det magiskt, det är ett genombrott, en seger. Som att ta sig i mål på en maraton eller till slut klara det där svåra skateboardhoppet man övat på i evigheter.
I dag var Lovisas tvåor i biblioteket. I den klassen finns en segerviss Harrypotter-läsare!!

Inga kommentarer: