fredag, maj 19, 2006

Informationsundervisning och Netikett

Idag har jag haft ett undervisningspass i informationssökning och netikett med 5a på Lovisa. I arbetet på biblioteken följer jag vår lokala biblioteksplan, som i sin tur bygger på de gememsamma riktlinjer som skolbibliotekarierna i Lunds kommun fastslagit i sammarbete med Skolbibliotekscentralen.
Jag har lagt upp det så att jag talar helt kort om de olika stegen i informationssökning och sedan visar några olika sökvägar på Internet, nämligen folkbibliotekens katalog, vår egen skolbibliotekskatalog, länkskafferiet, NE.se, Landguiden och Alex online. Vi pratar också om sökmotorer -i första hand Google- och nackdelarna med att anvädna sig av en sökmotor när man letar information i ett skolarbete. Jag hinner också ta upp lite om källkritik och källhänvisningar.
Efter det kommer ett pass som handlar om Netikett, dvs Vett och Etikett på Internet. Här handlar det om att medvetandegöra barnen om vilka risker som finns samt att uppmana dem att själva bete sig juste på nätet. Jag delar också ut SAFTs brochyr Tio tips till föräldrar med surfande barn (som man kan beställa gratis eller ladda ner som pdf), eftersom det jag helst vill är att eleverna får en dialog om dessa frågor hemma. Jag kan också gå ut på föräldramöten och prata om detta.

Inga kommentarer: