fredag, september 29, 2006

På Lovisa idag

Idag hade vi trott att vi skulle ha terminens andra bokråd, men fyrorna for till Skrylle, så av det blev det intet.

Men 2b har varit här. Vi har gjort bokstavsordningsövningen som går till så här:
Jag påminner om att skönlittaraturen står efter författarens efternamn. Sedan frågar jag: "ifall jag vore en författare, så skulle mina böcker stå på __?" Och så får eleverna fylla i. Sedan skriver jag den bokstaven på en post-itlapp som jag sätter på bröstet. Efter det är det deras tur. Jag frågar: "Om du vore en författare, vad skulle dina böcker stå på då?", ända tills vi har gått laget runt och alla elever har lappar på bröstet. Sedan säger jag till eleverna att de ska ställa sig i ordning. För de flesta klasser går det ganska snabbt, de hjälps åt att rabbla alfabetet och ställa sig i en kö. För andra blir det lite mer rörigt, men alla klarar det till slut. Mest spännande är det att se hur de klarar ut när det är flera som börjar på samma bokstav. I de fallen har jag skrivit te.x. Fo, Fre, Fri på deras lappar. De klarar oftast det också. Sedan, när de är klara så säger jag att det var väldigt bra att de kunde detta, för nu vet jag helt säkert att de kan hitta i biblioteket.

Inga kommentarer: