torsdag, mars 01, 2007

Lärarstuderande på besök

I tisdags hade jag besök av en av våra läsrarstuderande i biblioteket på Lovisa. Hon var med när förskoleklassen kom och hörde Adbåges fina bilderbok Hämta Joel. Dessutom var hon förberedd till tänderna med frågor om vår skolbiblioteksverksamhet. Denna studenten läser på högskolan i Kristianstad och ska återkomma på en längre praktik senare. Då kanske vi kommer att göra någonting i hop, enades vi om.

Idag kom en av de lärarstuderande på Backa in på 3c´s bibliotekslektion. Det här var en student från Malmös högskola och hon hade också fått uppgifter från skolan att undersöka hur skolan arbetade med sitt skolbibliotek.

Från skolblioteksvärlden är vi otroligt glada att lärarhögskolorna uppmärksammar oss och inkluderar biblioteket som en naturlig del av utbildningen. Själv är jag för ny inom den här branchen för att kunna säga att detta är något nytt. Jag har dock aldrig tidigare under mina dryga två år här haft en lärarstudent som varit så väl förberedd för en undersökande uppgift i skolbiblioteket som den ovannämnda eleven från Kristianstads högskola, så jag skickar ett litet "Hurra! Fortsätt så!" till dem. Kan det ha något att göra med att högskolan i Kristianstad är engagerat i SMiLE, som NF1 också är, undrar jag??

Inga kommentarer: