tisdag, maj 15, 2007

Sist i dag

...har jag haft besök av föräldrarna i klass 2a i biblioteket på Backaskolan. Det var trevligt att de ville komma! Jag berättade lite om vad vi har arbetat med i biblioteket under läsåret. Dessutom - även om jag höll på att glömma det - passade jag på att ge några boktips. Sommaren närmar sig ju och man har förhoppaningsvis chansen att vara lite ledig. Då kan det finnas tid för högläsning, så böckerna jag valde är egna högläsningsfavoriter.

Först var det Gustavsson, Sägenresan: fantastiska berättelser från Skåne till Lappland som jag särskilt rekommenderar till den som ska ge sig ut och resa i Sverige i sommar. Tänk vad mysrysigt att kunna läsa om platsen man befinner sig på och kanske också besöka de ställen som boken talar om! För de som bara vill resa i fantasin rekomenderade jag Funke, Drakryttaren om draken Lung, hans koboldkompis Svavelfäll och drakryttaren Ben, som ger sig ut på en lång resa på jakt efter Himlens rand. Eller Corder, Lejonpojken om ett äventyr i framtiden med Charlie, pojken som kan tala med katter, som letar efter sina kidnappade föräldrar och på vägen hamnar som lejonpojke på cirkusskeppet Kirke.

Inga kommentarer: