tisdag, juni 12, 2007

Monster i värmeböljan

Biblioteket på Lovisa är inte anpassat för den typen av temperaturer som råder nu. Det blir varmt och kvavt. På Backa har jag det mycket bättre, det håller sig förhållandevis svalt förutom uppe på balkongen. Men idag är jag på Lovisa och svettas!

Jag har precis haft f-klassen här. De fick höra sagan om Pappa Björn och hans busiga björnungar. I den ursprungliga sagan möter Pappa Björn en kråka, en varg och en hare när han är ute och letar efter en barnvakt åt sina busiga ungar. Kråkan och vargen visar sig ha helt fel idéer om hur man passar barn, men haren får till slut jobbet, mot en lön av tre honungskakor om dagen. Nu hade jag hittat några mycket fina små fingerdocksgummimonster i den roliga prylaffären på hörnet när jag sist besökte Bergmanstrasse i Berlin. Alltså fick Pappa Björn i stället träffa Gula monster, Röda monster och till sist Gröna monster. Det blev ett trevligt sätt att avsluta detta läsårs tisdagmornar med förskoleklassen. Jag hoppas vi får träffas mycket nästa år också, när de är ettor.

Inga kommentarer: