måndag, september 03, 2007

Läst något bra i sommar?

Själv har jag läst massor, mer än jag kan komma ihåg, en rikrig läsfest her det varit. Vi inledde sommaren med att festa på Nilssons Hedvig och sommaren med Steken, den senaste boken om yrvädret Hedvig som bor mitt i tjotahejti granne med ingen och som har ett stort hjärta och väldigt grubblande hjärna och en viss förmåga att hamna i trubbel. Den läste jag högt för mina döttrar, 7 och 10 år och båda gillade den lika mycket som jag.


Jag har också läst en del av de nyinkomna böckerna på biblioteket, däribland senaste Tracy Beaker-boken, Tracy Beaker i huvudrollen som trots att den har kommit ut som nummer tre faktiskt är nummer två i läsordning, den kommer alltså innan Tracy Beaker, skolans bästa elev. Det var en härlig berättelsa i sann Wilson-anda där Tracy som vanligt slår knut på sig själv och alla andra för att få träffa sin mamma.


Två till fortsättningsböcker kom också in precis innan sommaren, Harilds Vägen till Kungdjupet som är fortsättningen på De underjordiska där Emmy och Fredfik återigen kommer till Bornholm och får kontakt med det underjordiska folket. Och Lillestes senaste i serien om Tommy och Flisen, Fixa pengar annars. Precis osm föregångarna är detta en ganska rå historia. Här handlar det om hur barn utövar utpressning mot varandra och att det kan krävas mod för att bryta en ond kedja.




Inga kommentarer: