torsdag, december 20, 2007

Gårdagens bokprat och lite mer...

På grund av Linnéavslutningen och på grund av att jag hade bråttom vidare på ett möte, så hann vi inte hela vårt digra bokpratarprogram på Lovisa igår. De som inte fick lyssna var femmorna och de får naturligtvis chansen att lyssna efter jul. Det blir dock svårt för mig att hålla i vissa böcker tror jag... Bland annat blev det ett väldigt sug efter Melins Jävla Lucia. Trots den för en del vuxna kanske något provocerande titeln, gav vår bokpratare den "arton av tio möjliga" i betyg, den var "jätte, jätte bra!"

Även jag kan hålla med om berömmet. Det är en riktigt spännande bok. Dessutom lättillgänglig. Den handlar om Martin, som i hemlighet är sååå kär i Leena. Leena är klassens mest populära tjej, så Martin inser att hans chanser inte är så stora och avslöjar inte sin förälskelse för någon. Men i hemlighet tänker han: "Fan, vad jag önskar att hon ska bli kär i mig!"


Så en dag dimper Lucia ner i hans klass. Hon är inte precis som andra, fräck och respektlös, och verkar kunna få de konstigaste saker att hända. Vad har hon till exempel att göra med den plötsliga klåda som drabbar klassens tuffaste kille? Lucia säger till Martin att de ska fixa det där med Leena, att det är ett uppdrag hon har fått. Hur kan Lucia veta något om Martins kärlek? Och vem är hon egentligen, Lucia??


Läs som vanligt på wikin vilka böcker som är på gång i Bokrådet. Imorgon bokpratar vi på Backa och besöker då 1c, 4a och 5a

Inga kommentarer: