onsdag, december 19, 2007

Årets sista dag på Lovisa (för min del alltså!)

Och programmet för dagen ser ut som följer:

Jag har haft besök av en grupp ettor (1b). De fick höra sagan om tomteluvan. Den har jag nu berättat så många gånger de senaste dagarna att jag nog hade kunnat göra det i sömnen. Men det är en rolig saga att berätta, så det gör inget. Det är en kul upplevelse också att se hur mycket lättare man fångar en grupp barn med muntligt berättande än med högläsning. Högläsningen fyller absolut sin funktion också, det är jag den förste att påpeka. Där får man ett oerhört mycket rikare språk och hela skriftspråkets uppbyggnad. Och visst lyssnar våra elever mer än gärna till högläsning. Men om man har chansen att kunna berätta fritt, så kan man mycket lättare få med hela gruppen, men ögonkontakt gester och mimik.

Efter lunch kommer 3b. De har inte varit här på länge, därför ska båda halvklasserna komma på blixtvisit för att lämna och låna. Det blir lite kortare än vanligt, för i eftermiddag har vi också avslutnng av Linnétemat med utställning av det som tillverkats samt linedance (=linné-dans... är det för långsökt, eller bara oerhört kreativt?)

Sist på dagen blir årets sista bokrådsbokprat. Det är ett digert program (se själva på vår wiki), så jag hoppas vi hinner klart.

Inga kommentarer: