måndag, januari 07, 2008

Nu är vi på gång igen!

Idag har alla pedagoger åter samlats på Backa-Lovisa. Dagen ägnar vi åt fortbildning och planering inför den kommande terminen. Hela Backa är stängt och öde, alla är på Fäladsgården, bara jag, expeditionen och matsalspersonalen är här. Men det kommer nog lite fler i eftermiddag.

Min jul har varit lugn och ägnats en del åt läsning. Bland annat har jag läst Helena Östlunds Joy och önskeburken högt för mina barn. Det visade sig vara en liten högläsningspärla! Jag gillar även Östlunds böcker om Jerker, men de har aldrig lyckats få något riktigt genomslag, åtminstone inte på våra skolor. Jag tror man kan skylla en del på de fula omslagen. Men boken om Joy riktar sig till en yngre målgrupp och är fint och fantasifullt illustrerad av Matilda Salmén.

Huvudpersonen Joy är sju år och ska snart börja ettan. Hennes bästis Otto har redan börjat skolan och varnat henne för den. Men Joy ser fram emot skolan. Önskeburken har hon fått av samme Otto och mycket kretsar kring dess förmåga, försvinnande och återkomst. Det handlar också om kompisar, hur det känns att börja ettan, familjen (som inte alltid är som alla andra), förhoppningar, bus, disco och nakenklubben. Det är en rolig, frisk och frispråkig bok, som inte väjer för tyngre ämnen.

Boken vann en tävling i anslutning till Astrid Lindgren-jubileet 2007, och innehåller en del vänliga blinkningar till Lindgrens egen genombrottsbok, Pippi Långstrump.
Hinner inte leta upp omslaget nu, jag återkommer med det!

Inga kommentarer: