onsdag, april 30, 2008

Onsdag på Lovisa; ettor, bokcirkel och bokråd

Idag har jag haft lovisaettorna här. De fick höra en vårdikt och efter det var det en del som blev så inspirerade att de skrev nya bidrag till dikttävlingen som fortfarande pågår. Som vanligt lånade de böcker och läste. Ofta sitter de tillsammans i soffan och läser högt för varandra och blir väldigt engagerade. Idag var det ut Pettersson. Olga berättar. "Klara, Klara, det står här att man gör korv av gristarmar, är det verkligen sant?!" En annan bok som engagerar är Reynolds, Star Wars, episode 1. "Vems tur är det att ha den? Kan jag få ställa mig på kö en gång till?"

Jag har även avslutat läsecirkeln med pojkarna i fyran. De har alla läst Hallbergs Bästisboken (medan tjejerna i klassen har läst Paolinis Rockar fett). Vi har sedan haft boksamtal och idag var det avslutande. Efter en rätt skeptisk inledning, verkar det som om boken har växt i de flestas ögon. Att prata om en bok ihop ger också helt nya insikter. Exempelvis hade alla satt musikläraren i boken, Roffe, som vår egen musiklärare här på Backa-Lovisa, fast vissa hade sett honom med långt svart hår i hästsvans och vissa hade sett honom med rött hår. Någon till och med med tuppkam (det hade jag också velat se)!

Sist idag blir det bokråd och efter det ska jag till Fäladsgården och träffa skolbibliotekarien där. Vi ska knåpa ihop en stipendieansöken för ett lässtimuleringsprojekt som vi vill genomföra med alla skolorna på Norra Fäladen och stadsdelsbiblioteket. Håll tummarna!

Inga kommentarer: