måndag, maj 12, 2008

Boktorka!

Det har varit ont om nya böcker i biblioteken på sistone. I förra veckan började jag bli misstänksam om att något var på tok, så jag gick igenom listorna på vilka böcker vi skulle ha fått och insåg att det vara många som fattades. Jag hörde av mig till leverantören, som också är den största av de som vi enligt upphandlingsavtalet anlitar, och frågade vad som stod på. Det visade sig att de helt sonika missat att skicka böcker till oss på grund av att någon hos dem gjort ett misstag. De bad så mycket om ursäkt och lovade ett stort paket i veckan. För mig uppstår det så klart problem! Böcker som vi skulle ha haft i Bokråden under terminen och som eleverna längtar efter att läsa kommer nu istället lagom till sommarlovet. Och dessutom blir det en väldig massa för mig att läsa mig igenom på en gång, istället för att läsa efterhand som jag brukar. Jag svarade vänligt att några bonusböcker som plåster på såren inte hade varit en dum idé. Men på det har jag inte fått något svar...

Vi är så klart ingen stor kund jämför med folkbiblioteken runt om i landet, men vi har ett förhållandevist generöst biblioteksanslag för att vara en skola. Och av det lägger vi en dryg tredjedel hos den här leverantören. Så lite rädda om oss borde de vara, tycker jag!

Inga kommentarer: