måndag, augusti 25, 2008

I full gång igen!

Nu är verksamheten på skolorna i full gång igen. Själv mjukstartade jag lite med att gå på Btj´s förlagsinformation i onsdags och torsdags förra veckan. Men i fredags kom de första klasserna. Dels var det trevligt att återse de "gamla ettorna" som nu heter två orange och två blå. De kom bägge med alla elever i två omgångar och lånade lådböcker. Dessutom var det väldigt kul att träffa en nya etta, nämligen den röda och ge dem sin första biblioteksintroduktion. De fick så klart också låna med sig böcker till klassrummet. Om de sedan tar med böckerna hem är så här i första klass upp till klassläraren och hur de löser det lägger jag mig inte i.

Framför oss ligger nu en höst helt fullspäckad av extraroliga händelser. Först har vi Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Jag återkommer till vad som ska hända där i sinnom tid. Ganska snart är det ju dessutom Litteralund, närmare bestämt veckan innan höstlovet. Vad som kommer att stå på programmet för Backa- och Lovisas räkning är inte helt klart ännu, vi kommer att lämna in ett gemensamt önskemål för bägge skolorna och liksom föregående år siktar vi in oss på årskurs fem. Men jag vill passa på att påminna alla föräldrar om Littaralunds offentilga program, om vilket man kan läsa mer på Littaralunds hemsida.

Den första veckan i december kommer också att bli speciell för Backa- och Lovisas del. Då ordnar vi BOB-vecka och BOB står för Böcker-Ord-Berättelser. Det kommer att bli en vecka med författarbesök eller andra aktiviteter i alla klasser från f-fem. Programmet är långt i från klart ännu, så mer om detta senare.

Inga kommentarer: