onsdag, augusti 27, 2008

Tisdagens och onsdagens aktiviteter

Igår var jag på Lovisa hela dagen. Jag hade besök av både femmorna och 4b i biblioteket. Denna gång blev det mest boklån och läsning. Nästa tisdag kör vi igång med bokrådet igen. Detta läsår kommer det att bli två elever från femman och en från varje fyra som deltar på Lovisa.

Idag har jag haft Backatreorna hos mig. Vi inledde terminen med att se ett litet bildspel om läsning, var man läser, med vem eller när. Syftet med detta är bland annat att synliggöra läsandet som aktivitet för eleverna. Det är ju annars en ganska osynlig sysselsättning, eftersom många vill vara ifred när de läser. Nästa gång följer vi upp med att prata om vad man läser och då kommer eleverna att få boktipsa varandra.

Jag har också haft en introduktion av Landguiden, NE.se och Luska för 5c. Nästa vecka följer vi upp med lite övningsuppgifter och de ska dessutom kontinuerligt använda sig av dessa källor i sitt arbete med Europa.

Inga kommentarer: